Cea mai veche cale ferată montană din Sud-Estul Europei este Calea Ferată Oravița – Anina denumită și Semmeringul Banatean dupa faimosul traseu Semmering din Austria.
Construcţia acestei linii a fost un rezultat al exploatărilor miniere din ţinutul Banatului de Sud. Exploatarea acestui cărbune a creat necesitatea transportului acestuia către Dunăre, unde urma a fi încărcăt în vapoare, iar de acolo, în Imperiul Austro-Ungar.
A fost dată în funcţiune la 15 decembrie 1863 pentru transportul de mărfuri şi la 4 aprilie 1869 pentru cel de persoane.
Trecerea peste văi adânci are o lungime totală de 843 m, iar tunelele masoară o lungime totală de 2084 m. A fost nevoie să se facă strapungeri şi taieturi în deal pe o distanţă de 21 kmşi numai pe aproximativ 10 km trenul are o linie ferată normala. Tunelele au fost săpate cu dalta şi târnăcopul, dinamita nefiind inventată incă. Linia ferată Oravita-Anina are o lungime de 34 km, iar construcţia ei a costat în total 5.000.000 de guldeni. Au fost construite în total 10 viaducte cu o lungime totala de 843 m, tuneluri într-o lungime totala de 2084 m şi strapungeri de dealuri pe o lungime totală de 21.171 m. Trecerea peste văi se împarte între urmatoarele puncte: Oraviţa şi Maidan 6 treceri – dintre care viaductul cel mai lung este aşa numitul viaduct Racoviţă de 115 mlungime şi 26,5 m înăltime; Maidan şi Lişava au un viaduct, între Lişava şiGârlişte(Caraşova) sunt doua viaducte dintre care ultimul este cel de la Jitin– acesta fiind o adevarată opera de artă.
Mersul trenului îl puteți verifica pe cfrcalatori.ro.